Jak navrhuju typografii

Typografie může být docela široký a tím pádem zavádějící pojem. Mohl bych tady odkázat na definice, třeba z Wikipedie nebo z Adaptic.
Přínosnější ale bude, když prostě popíšu, co mám na mysli. Existuje projekt Showusyourtype.com, který si vytkl za cíl oslavovat města a to, jakými všemi způsoby lze názvy měst vyobrazit. Organizátoři vyhlásí, že teď se navrhují plakáty s názvem vybraného města a ve stanovený datum příjem návrhů končí. Někdo pak příspěvky probere a vybrané plakáty publikují na stránkách.

Takže navrhování toho, jak budou vypadat názvy: Moscow, Napoli, New York City atp. je pro mě  navrhování typografie.

moje zkušenosti se Showusyourtype.com

První návrh jsem dělal začátkem ledna 2012 (Už je to sedm let?!! Jsem starej! 🙂 ) (Dějová odbočka: Historicky první návrh, tedy návrh pro Melbourne, mi přijde jako úplně nejlepší. Z čehož jasně vyplývá, že jsem starej a navíc jsem se nikam neposunul. Co už :-). Dobře, na konci zápisku se můžeme všichni svěřit se svojí sebelítostí a politovat se i navzájem, pokud budou zájemci. Ale teď už toho nechám.)

Sláva ani bohatství se za těch 7 let nedostavilo. Což je škoda, ale nebyla to moje hlavní motivace. Líbí se mi, že ten návrh dělám pro někoho a zároveň nejsou dané skoro žádné mantinely (krom velikosti plakátu a orientace na výšku). Doufám, že mě to udržuje v nějaké produktivitě. Taky mám, díky Showusyourtype, co dávat na Dribbble… A hlavně! při samotném navrhování a realizaci prožívám stav flow (to je tím, že nejlepší motivace je pro mě deathline, takže si užívám i určitý shon a stres). Na druhou stranu… taky se nerozpakuju spoustu měst vynechat. Někdy zapomenu, nebo jsem natolik zahlcený, že na kreativitu není pomyšlení.

Přehled mých návrhů lze najít na Dribbblu. A když ho srovnáte s vybranými plakáty, tak je patrné, že až tak vybíraví nejsou. (Pominu-li plakát pro Neapol, jehož neschválení jsem dodnes nepochopil.)

Teď k jádru článku, a sice:

Jak celý proces návrhu probíhá

Konkrétně zde popíšu, jak jsem navrhoval poslední plakát. Takže plakát pro New York. Název nebyl přesně zadaný a já si vybral variantu New York City, abych odlišil město od stejnojmenného státu. Jako první mi naskočila asociace Big apple, což mi ale nepřišlo až tak nosné. Tak jsme si pročetl Wikipedii (českou i anglickou), udělal jsem si přibližný obrázek. Pobavilo mě, že existuje Trump tower, ale tvůrčí myšlenka nikde… Snad jen, že se New York profiluje jako zelené město. Přešel jsem na maps.google.com abych se mrknul, jak to tam vypadá se zelení, z ptačí perspektivy.

A pak jsem zahlédl tuhle oblast:

(odkaz na „živou mapu“)

A to byl klíčový okamžik. Uviděl jsem TO. Obdélníky tvoří další obdélníky a z toho se už písmenka poskládají.

Navíc to vychází přímo ze samotného města! Jene! Jsi geniální. 🙂

Už si nejsem jistý, v jakém pořadí tyhle návrhy vznikaly. Dost možná to bylo postupné. Tu pár kliknutí myší, tady pár tahů propiskou a tužkou.

Snažil jsem se najít takovou část New Yorku, kde by se dala písmena vykreslit z reálného rozložení domů a ulic. To jsem ale po několikaminutovém hledání zavrhnul. Beztak by to ocenil jen málokdo. Tak jsem si řekl, že se insipruju u nejčastějších bloků a z nich pak písmena poskládám tak, jak se mi bude hodit.

Podklady, které jsem měl v ten okamžik nakreslené, vypadaly takhle:

Hmm. Snažil jsem se schématu vdechnout vzhled mapy, resp ptačí perspektivy, jak jen to šlo. Ale nakonec jsem to zahodil. Tohle provedení bylo zkrátka slepá cesta a neviděl jsem naději, že bych se posunul k něčemu smysluplnému. (Tady se hodí poznamenat, že na návrhu jsem začal pracovat v poslední den, kdy bylo možné návrhy odevzdat. Takže na velké rozmýšlení a zvažování nebyl prostor. Možná to bylo ku prospěchu věci.)

V ruce nakreslené návrhy se mi líbily víc, než ty v počítači.

Někdy v tomhle okamžiku jsem dospěl k závěru, že si podklady připravím v ruce a pak je převedu do elektronické verze. (To je násobně rychlejší, než udělat grafiku v počítači a snažit se jí vtisknout vzhled, jako kdyby byla kreslená v ruce.) Pro inspiraci jsem se mrknul na nějaké staré mapy. A následně jsem uchopil tužku seriozněji. Tedy v tom smyslu, že jsem chtěl vytvořit podklady, které bude možné vyfotit a následně převést do křivek.

Jenže v momentě, kdy jsem začal zvýrazňovat obrysy, mi došlo, že prostor mezi „bloky domů“ je moc velký.

Hezké… Ale už se to dost odklánělo od reality. A vlastně i rozložení bloků ignorovalo „pravidlo“ dlouhých, rovných ulic.

Tak jsem si vzal nový papír a kreslil jsem a kreslil.

Ufff. Takové práce s tím a… výsledek mě nepřesvědčoval. Průběžný výsledek jsem si nafotil, kdyby něco… A zkusil jsem skicu vylepšit ležérními čárami.

(Bystré oko si mohlo všimnout, že hned z kraje jsem (u písmene N) udělal chybu. To mi ale tak nevadilo, v počítači se tohle napraví raz dva.)

Ještě přidávám hezčí fotku z následujícího dne, kdy byly lepší světelné podmínky. (Kdybych měl tuhle fotku k dispozici před uzávěrkou, tak bych si pravděpodobně ušetřil dost práce v počítači. Ale to už je úskalí toho, že jsem začal pracovat tak pozdě a taky toho, že nemám skener, který by nebylo problém koupit… jen mít vůli :-).)

Převod do křivek

Obrázek jsem převedl do křivek. Tomuhle procesu se taky říká vektorizace. Nebudu tady více zabrušovat to podstaty vektorové grafiky. Takže jen povrchně. Vektorizací se obrázek převede do ostrých (nebo taky hladkých) tvarů. Já nejčastěji převádím do černobílé varianty. Takhle to vypadá:

Když už vás tady tak hezky zasvěcuju, tak ještě ukážu, jak by to vypadalo, kdybych vektorizoval do více barev. Aby to bylo patrné, tak raději předkládám detail. U nevektorizované fotky, tedy pixelové grafiky, už je vidět jak ztrácí na kvalitě.

Stejnou fotku jsem převedl do vektorů třikrát, pokaždé s jinou mírou jasu/kontrastu. A ještě jsem si (čistě v počítači) vytvořil výplně obdélníků. Získal jsem tak 4 vrstvy, které jsem následně překryl. Tady jsou vidět odděleně:

Jednotlivým vrstvám jsem vybral barvu, případně jim ještě trochu poupravil průhlednost…

Ale pořád to nebylo ono! Já tam ty bloky domů vidím, ale rozhodně to nevypadá jako plán města. Vzpomněl jsem si na staré ilustrace kreslené pro fotobanky a bylo rozhodnuto. Grafiku jsem stylizoval do „blueprintu“, přidal jsem logo Duvelu. A tadá:

Jo, to by šlo 🙂

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *